Ministerivaliokunta ei torpannut Kajaani –Taivalkoski–Kemijärvi Jäämeren rataa
Julkaistu: 31.1.2021 klo 17:59KOTI-LAPPI I PÄÄKIRJOITUS 28.1.2021 Talouspoliittinen ministerivaliokunta sinetöi valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan Turun ja Tampereen tunnin ratojen rinnalle tasavertaisesti myös Itäradan.
Tässä vaiheessa Itärata koskettaa enemmän Etelä-Suomea. Kyseessä on ns. itäisen suunnan lentorata-Porvoo-Kouvola-vaihtoehto. Yhtiöpohjaisen radan suunnittelukustannukset ovat alustavan arvion perusteella noin 70 miljoonaa euroa.
Mutta merkittävää on, että päätös ei myöskään hylännyt Itä-Suomen rataverkon kehittämistä kohti Pohjois-Suomea, toivottavasti pikemminkin päinvastoin.
Aiemmissa ministeriölinjauksissa on vakuutettu, että Itärata-hanke ei sulje pois muiden idän suunnan liikenneyhteyksien kehittämistä.
Itäradalla tulee olemaan laajempaa vaikutusta Kainuussa, Pohjois-Karjalassa ja Savossa, missä matka-aika lyhenee etelään.
Samalla Itärata-hanke liittyy Kajaanin ja Taivalkosken kautta myös Itä-Lapin, Koillismaan ja Kainuun esille nostamaan Taivalkoski–Kemijärvi-radan rakentamiseen, koko Suomen läpi kulkevaan nopeaan, toiseen henkilö- ja tavaraliikenteen runkorataan.
Itä-Lappi vetää laajassa Kainuun liiton EU Northern Axis – Barents Link Kolarcitic hankkeessa kahta osaa.
Kuntayhtymä selvittää Taivalkoski–Kemijärvi-ratayhteyden rakentamista ja sen vaikutuksia Kemijärvelle nyt päättyvään päärataan – muun muassa Sallan rajaradan avaamista sekä koko pohjoisen Kalotin, Skandinavian ja Venäjän raideliikenneverkon mahdollisuuksia.
Barents Link esimerkiksi avaisi Jämeren radan sekä itään että länteen.
Toinen selvitettävä osa liittyy lentoliikenteeseen.
Talouspoliittisen ministerivaliokunnan linjaus ei pudottanut pois Taivalkoski–Kemijärvi-ratarakentamisen rahoitusmahdollisuutta.
Ministeriöissä valmistaudutaan puolen miljardin euron vuosittaiseen väylärakentamiseen. Kolmen hankeyhtiön rinnalla raideyhteys Kemijärveltä Itärataan avautuisi tunnin ratoihin nähden lähes kunnossapitorahoilla. Toki se vaatii uuden ratayhteyden rakentamisen ohella myös normaaleja rataverkon peruskorjaustöitä.
Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma lähti lausuntokierrokselle. Toivottavasti Itä-Lapin, Koillismaan ja Kainuun rinnalla koko Lappi lähtee ajamaan Barents Link -liikenneverkostoa.