Palkkioiden arviointi ei riitä
Julkaistu: 9.9.2019 klo 16:27Ministeri Sirpa Paatero kertoo, että Posti Oy:n johdon palkkaus arvioidaan uudelleen. Hallitus suunnittelee, että yhtiö tulouttaisi vähemmän osinkoja valtion kassaan. Nämä eivät riitä. Posti Oy on perattava nahkoja myöten.
Yhtiön hallituksen puheenjohtaja Markku Pohjola kuvasi YLE:n uutisten haastattelussa Posti Oy:tä ja sen selviytymistä kirjepostivelvoitteestaan menestystarinaksi ja sanoi johdon palkkioita oikeutetuiksi. Menestystarinaksi, jonka maksavat Postin työntekijöiden ohella suoraan ja välillisesi kasvukeskusten ulkopuolella olevat kansalaiset ja yritykset?
Koti-Lappi kysyi edellisen hallituksen elinkeinoministeriltä, nykyisen valtiovarainministeri Mika Lintilältä Postin jakeluhintojen rajuista hinnankorotuksista, muista toimenpiteistä, paikallislehtien ahdingosta ja kirjepostivelvoitteesta. Valtion omistajaohjausvirkamiehet vastasivat yksinkertaistaen, että kirjepostivelvoitteen maksavat muut postin käyttäjät.
Totta tietysti on, että kirjepostin ja lehtien postitus putoaa, mutta onko se ainoa totuus. Ei Posti Oy kirjeitä erikseen kuljeta. Valtion postilaitoksena markkinatalouteen siirtynyt valtion Posti Oy on kyllä taitavasti jalostanut muutoksessa saamaansa koko maan kattavaa postilaitoksen jakelu- ja kuljetusverkostoaan; muun muassa ketjuttanut erilaisia kuljetuksia, järjestellyt postinumeroalueita ja siivuttanut toiminnoissaan maata jne...
Posti Group on vallannut aggressiivisesti kuljetusmarkkinoita, ostanut muun muassa kuljetusyritys Kovalaisen. Hyvä kysymys on, toistaako Posti Kuljetus Oy saman, mitä on tehty postin jakelussa.
Muhiiko siellä sama siivutus, jossa maksajina ovat kasvukeskusten ulkopuolella oleva elinkeinoelämä ja edelleen tuotteiden hinnassa asiakkaat ja aluetaloudet? Posti Kuljetus Oy on ottanut merkittävästi markkinoita esimerkiksi päivittäistavarakaupan kuljetuksissa.
Joka tapauksessa Postin johto ja hallitus on menettänyt luottamuksensa kansalaisiin ja eduskuntaan. Johtopäätöksissä ei pitäisi olla vaihtoehtoja.
Posti on operoinut rajusti yhteiskunnan solmukohdassa - logistiikassa ja tiedonvälityksessä - jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Se on vedonnut lähes jokaisessa operaatiossa jakeluvelvoitteeseen.
Kirjepostin jakeluvelvoitteen toteuttamisen yhtiö aloitti maksavimmasta päästä, tyhjentämällä postilaukusta sanoma- ja aikakausilehtiä ja perustamalla niiden ilmoitusmarkkinoille ryöstöhinnoilla, ilman sisällöntuotantoa, kilpailevan mainosjulkaisun Postisen. Samalla se raivasi postinjakelussa Postiselleen ilmestymispäiviä ja alueellisia monopoliasemia.
Lehtitalot pakotettiin rakentamaan omia jakeluorganisaatioita sinne minne se oli mahdollista, muun muassa Lapissa 30 asteen pakkasilla. Mutta, lehdet ovat riippuvaisia Postin jakelusta 80 prosenttia koko maan jakelualueesta.
Kattavaa selvitystä tarvitaan koko Postin toiminnasta. Myös siitä miten Postin johto ja hallitus on ohjannut poliittista päätöksentekoa. Ja edelleen, onko Postin johto antanut tavoitteellista disinformaatiota omistajilleen ja julkisuuteen, päästäkseen tavoitteisiin ja saamiinsa bonuksiin?
Median osalta Posti Oy on ollut merkittävästi vaikuttamassa siihen, että Sanomalehtien liiton tilastojen mukaan paikallislehdistä on tällä vuosikymmenellä hävinnyt kolmannes. Maakuntalehtiä on lakkautettu. Loput ovat eri tavoin syöksykierteessä ja ne eivät ole enää aiempaan tapaan maakunnallisia. Sanomalehdet ovat jatkuvissa yt-neuvotteluissa. Vastuullisen median toimittajista on karkeasti ottaen irtisanottu tai talutettu eläkkeelle puolet. Hyvä kysymys on, missä muodossa tiedonvälitys kansalaisille ja suomalainen vastuullinen media on kaiken tämän jälkeen. Journalismia ei ole olemassa, ellei sillä ole julkaisukanavaa.
Aikaa väistelyyn ei ole. Peruuttamattomia ratkaisuja tehdään koko ajan. Tehdyt ja tulevat yt-järjestelyt koskevat tänä vuonna joko suoraan tai välillisesti muun muassa kaikkia Pohjois-Suomen maakunta- ja paikallislehtiä. Alue on lähes puoli Suomea.
Markku Pohjolalta voisi kysyä vaikkapa, että onko menestystarina se, että Posti Oy ajaa jakelustaan ulos paikallislehtiä, jotka ovat keskeinen markkinointiväline yrityksien tuotteille, joita Posti Kuljetus Oy kuljettaa?
Vai ajaako valtion Posti Oy alas paikallislehtiä ja hakee agressiivisesti Postiselle paikallislehtien mainontaa ja kuntien tiedottamista - tai ajaa uutislehtiä Postisensa sisällöksi? Kenen menestystarina on se, että Postinen ohjaa aluetalouksien asiakasvirtoja maakuntakeskuksiin?