Salla 2032 -kampanja voitti jälleen – on nyt yksi palkituimmista kautta aikain
Julkaistu: 18.10.2021 klo 22:30Maailmanlaajuista huomiota saanut Save Salla – Save the Planet -ympäristökampanja palkittiin avokätisesti kansainvälisessä FIAP Awards -mainoskilpailussa Miamissa.
Salla 2032 -kampanja voitti kaksi pääpalkintoa, kolme kultaa ja sai erityismaininnan FIAP Awards – kilpailussa Miamissa.
Menestys nosti kampanjan totutuksesta vastanneen luovan toimiston Agency African kilpailun kolmen palkituimman toimiston joukkoon ja House of Laplandin vuoden mainostajaksi.
7. lokakuuta järjestetty FIAP Awards on mainoskilpailu, jossa latinalaisen maailman parhaat mainostoimistot ja kansainväliset brändit mittelevät eri sarjoissa muun muassa kampanjoiden luovuuden, toteutusten ja vaikuttavuuden saralla.
Pääpalkinto Grand Sol ja sitä vastaava kunniamaininta jaetaan poikkeuksellisen ansioituneelle toteutukselle. Lisäksi eri sarjoissa jaetaan kultaa, hopeaa ja pronssia. Kilpailun finaaliin on tänä vuonna valittu 369 työtä.
Pääpalkintoja jaettiin tänä vuonna 4, joista kaksi Salla 2023 – kampanjalle Vaikuttavuus- ja Kampanjakokonaisuus-sarjoista.
Kilpailun ainoa erityismaininta tuli myös Sallalle PR-sarjasta. Kultaa tuli kampanjakonseptista, audiovisuaalisesta toteutuksesta ja ohjauksesta.
– Salla 2032 -kampanja ja sen saama kansainvälinen arvostus ovat huikean hieno osoitus siitä, että myös Lapissa voidaan tehdä uraauurtavaa ja kansainvälisesti kilpailukykyistä markkinointia. Tässäkin kilpailussa taakse jäivät esimerkiksi Netflixin, Playstationin ja Burger Kingin kaltaiset huippubrändit, House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen kertoo tiedotteessa.
Alkuvuodesta toteutetussa Save Salla / Salla 2032 -kampanjassa Sallan kunta ilmoitti hakevansa vuoden 2032 olympialaisten kesäkisaisännyyttä.
Kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa paljastettiin, että kysymyksessä oli ilmastokampanja, jossa Salla haastoi maailman entistä vaikuttavampiin ilmastotoimiin. Itseironinen, mutta vakavaa aihetta käsittelevä kampanja herätti valtavaa kansainvälistä huomiota.
Kampanja on kerännyt noin 7,5 miljardia näyttökertaa 63 eri maassa. Siitä on tehty yli 900 verkkojulkaisua ja pelkästään sosiaalisessa mediassa kampanja on tavoittanut yli 250 miljoonaa käyttäjää.
Media-arvoltaan näkyvyys on yli 120 miljoonaa euroa. Salla oli myös kolmen viikon ajan Twitterissä eniten mainittu paikkakunta. Kampanjan toteuttivat brasilialainen mainostoimisto Agencia Africa, House of Lapland sekä Sallan kunta.
Salla 2032 – Save Salla -ympäristökampanja on nyt palkittu kaikkiaan kolmessa merkittävässä kansainvälisessä kilpailussa. Kesällä kampanja palkittiin Grand Prix:llä ja kuudella leijonalla Cannes Lions -kilpailussa sekä kahdeksalla arvostetulla Pencil-palkinnolla D&AD-kilpailussa.
Kampanja on kaikkien aikojen palkituin suomalaisen mainostajan kampanja.
Lue myös: