Sallan Osuuspankissa vahdinvaihto – uudella johtajalla sukujuuria Onkamossa ja Salmivaarassa
Julkaistu: 1.12.2021 klo 16:18Sallan Osuuspankin tuore johtaja Jaakko Ovaskainen jatkaa Anne Harjun työtä paikallisessa pankissa.
Sallan Osuuspankkia on johtanut kahden kuukauden ajan Jaakko Ovaskainen .
Lokakuun alussa pankin avaimet vastaan ottanut Ovaskainen siirtyi Sallan Osuuspankin palvelukseen Pohjolan Osuuspankista.
Ovaskainen on Rovaniemeltä kotoisin, mutta Salla on tullut tutuksi reissuista Onkamoon, tunturikeskukseen, kirkonkylään ja Salmivaaraan vanhempien lapsuudenmaisemiin.
– Pidän sitä tärkeänä, että on side paikkakuntaan. Salmivaarassa on edelleen isovanhempieni koti, joka on vanhimman veljen kesäasunto.
Ovaskainen asuu pääasiassa viikot Sallassa ja viikonloput Rovaniemen asunnollaan. Ovaskainen ehti työskennellä Pohjolan Osuuspankissa Rovaniemellä 11 vuotta, joista viimeiset seitsemän vuotta varainhoitajana ja senior varainhoitajana.
– Ensimmäiset kuukaudet Sallan Osuuspankissa ovat olleet kieltämättä kiireisiä, mutta on ollut ilo huomata lämmin vastaanotto niin työntekijöiden, hallinnon kuin asiakkaiden osalta.
Ovaskainen tuli jatkamaan Anne Harjun työtä. Harju teki kymmenen vuoden työrupeaman Sallan Osuuspankin johdossa. Hän siirtyi tehtävästä Sallan yhteismetsän johtajaksi.
Harjun aikana muutos on ollut huimaa niin Osuuspankissa kuin koko pankkikentässä. Kun hän aloitti Sallan osuuspankissa yksi työntekijä oli juuri jäänyt eläkkeelle ja rivissä oli edelleen 10 työntekijää. Nyt asiakkaita palvelee kuusi henkilöä, seitsemäntenä vakuutusasiamies viikoittain.
Vuonna 2012 itsenäisiä osuuspankkeja oli Suomessa noin 230, nyt määrä on 120. Myös konttoreiden määrä on pienentynyt huimasti. Pankkipalveluiden sähköistämisvauhti on niin ikään ollut kova. Lähes kaikki sopimukset voidaan tehdä tänä päivänä kotisohvalla sähköisesti, mihin kellon aikaan tahansa, panttikirjat ovat historiaa, asuntokaupat voidaan tehdä sähköisesti myyjien ja ostajien kohtaamatta.
Myös asiakaskäyttäytyminen on muuttunut: kaiken pitää tapahtua nopeasti ja mielellään virka-aikojen ulkopuolella.
Muutoksia konttoreiden aukioloajoissa ja palveluajoissa sekä kassapalveluiden aukioloaikojen vähentämistä markkinoidaan asiakkaille palveluiden parantamisena. Sitä se ei ainoastaan ole, vaan se on Harjun ja Ovaskaisen mukaan suorastaan palveluiden alueella säilymisen elinehto.
– Kassapalveluiden aukiolon supistamisella pyrimme huolehtimaan pankin kilpailukyvystä, sääntelyn noudattamisesta ja laadukkaasta palvelusta pitkällä aikavälillä. Konttori ja kassapalvelut ovat auki maanantaisin ja perjantaisin 10–13, Ovaskainen sanoo.
Hän huomauttaa, että selkeillä aukioloajoilla vapautetaan työaikaa asiakkaiden muuhun palvelemiseen esimerkiksi ajanvarauksilla kasvotusten, puhelimella, sähköpostilla ja etäneuvotteluilla.
Toisinaan toimintaympäristön muutoksiin sopeutuminen ja pankissa tehdyt päätökset herättävät syystäkin eriäviä mielipiteitä asiakkaiden keskuudessa.
Harjun ja Ovaskaisen mukaan rakennemuutos johtuu suurelta osin siitä paineesta, mikä pankeille on asetettu sääntelyn lisääntymisen myötä.
Jokaisen itsenäisen pankin on sijainnistaan ja koostaan huolimatta täytettävä muun muassa samat vakavaraisuuden, kannattavuuden, palveluiden tarjoamisen velvoitteet, pienimmissä pankeissa tekijöitä ja resursseja on vain huimasti vähemmän.
Esimerkkinä muutoksen nopeudesta toimii myös pankkisovellus OP-Mobiili, joka lanseerattiin Ovaskaisen uran alussa, vuonna 2011.
Nykyään OP-Mobiiliin kirjaudutaan yli 500 miljoonaa kertaa vuodessa ja sillä on reilusti yli miljoona aktiivista käyttäjää. Tarvittaessa Sallankin konttorilla opastetaan ihmisiä käyttämään mobiili- tai verkkopankkipalveluita.
– Sallassakin kasvu on selkeä. Tammikuussa 2021 OP-Mobiilin käyttäjiä oli noin 1 800 ja nyt syyskuussa jo 2 000.
Sallan Osuuspankki on säilynyt muuttuvassa maailmassa paikallisena ja vakavaraisena pankkina. Se on myös osa vakaata OP-ryhmää. Sallan Osuuspankissa on noin 6 000 asiakasta, joista omistaja-asiakkaita on Ovaskaisen arvion mukaan noin 3 300 asiakasta.
Sallan Osuuspankki on tyypillinen pienemmän paikkakunnan pankki, jolla on paljon asiakkaita myös kuntarajojen ulkopuolella.
– Noin puolet asiakkaistamme on sallalaisia ja puolet ulkopaikkakuntalaisia, Ovaskainen kertoo.
Sallan ulkopuolella asiakkailla on usein juuria Sallassa tai joku muu side paikkakuntaan, kuten kakkosasunto tai yritystoimintaa.
– Haluamme pitää molemmista asiakaskunnista hyvää huolta. Ulkopaikkakuntalaiset ovat pääasiassa henkilöasiakkaita, hyvin harvoissa tapauksissa rahoitetaan yrityksiä.
Ovaskainen on tehnyt jo huomion siitä, että myös Sallassa tallettaja-asiakkaiden varallisuus on kasvanut tasaisesti.
– Tiedot kertovat, että talletuskanta on kasvanut. Negatiivisten korkojen ja inflaation maailmassa voisi miettiä, olisiko tilivaroja järkevä laittaa sijoituksiin. Osuuspankissa opastetaan varainhoitoon, jos asiakas haluaa parempaa tuottoa rahoilleen.
Jaakko Ovaskainen
Sallan Osuuspankin johtajaksi lokakuussa 2021.
Syntynyt 1984.
Valmistunut Lapin yliopistosta kauppatieteiden maisteriksi vuonna 2011.
Työskennellyt aikaisemmin Pohjolan Osuuspankissa varainhoitajana ja senior varainhoitajana.
Asuu Sallassa ja Rovaniemellä.
Sukujuuria Sallan Onkamossa ja Salmivaarassa.
Harrastaa hiihtoa, juoksua ja CrossFitiä tai CrossTrainingia.
Sallan Osuuspankki
Perustettu 1925.
Yli 3 000 omistaja-asiakasta ja lähes 6 000 asiakasta.
6 työntekijää.
Konttori Sallassa.
Tarjoaa asiantuntijapalvelua rahoitus-, sijoitus-, vakuutus- ja lainopillisissa palveluissa.
Liikevoitto vuonna 2019, 667 t€ / vuonna 2020, 525 t€
Talletukset vuonna 2019, 76 070 t€ / vuonna 2020 80 652 t€
Korkokate vuonna 2019, 1 1333 772 € / vuonna 2020, 1 176 909 €