Ympäristökampanja Save Sallalle useita palkintoja – oli kolmen viikon ajan Twitterissä eniten mainittu paikkakunta
Julkaistu: 29.5.2021 klo 13:10Ympäristökampanja Save Sallalle tuli useita palkintoja ja sijoitus kansainvälisessä D&AD-mainoskilpailussa.
Maailmanlaajuista huomiota saanut Save Salla – Save the Planet -ympäristökampanja palkittiin 8 eri sarjassa arvostetussa kansainvälisessä A&AD-mainoskilpailussa. Palkintoja tuli muun muassa yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta, visuaalisesta suunnittelusta ja mediasuhteista.
Tammikuussa käynnistyneessä kampanjassa Sallan kunta ilmoitti hakevansa vuoden 2032 olympialaisten kesäkisaisännyyttä.
Kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa paljastettiin, että kysymyksessä on ilmastokampanja, jossa Salla haastaa maailman entistä vaikuttavampiin ilmastotoimiin. Kampanja herätti valtavaa kansainvälistä huomiota.
Katso Save Salla -video
Vuoden 2021 A&AD:n mainoskilpailussa Save Salla oli yksi palkituimmista kampanjoista ja se ylsi useiden satojen palkittujen töiden joukossa sijalle 18.
Kampanja palkittiin alan parhaimmistoon kuuluvana Wood Pencil -palkinnolla seuraavissa sarjoissa: Yhteiskunnallinen vaikuttavuus, Taktinen brändäys, Käsikirjoitus, Visuaalinen suunnittelu sekä Mediaviestintä kahdessa eri alakategoriassa.
Poikkeuksellisen ansiokkaille töille myönnettävän Graphite Pencil -tunnustuksen kampanja sai Visuaalisen suunnittelun ja Mediaviestinnän Public Affairs -sarjoista.
Kampanja oli nimetty finaaliin yhteensä 10 kategoriassa.
– Alalla arvostetut Pencil-palkinnot ovat jokaisen markkinoijan unelma ja jo finaalipaikka kymmenessä eri kategoriassa on poikkeuksellinen saavutus. Olemme todella ylpeitä siitä, että saimme olla toteuttamassa näin tärkeää ja rohkeaa kampanjaa, House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen kertoo tiedotteessa.
D&AD on arvostettu Iso-Britanniassa vuosittain järjestettävä mainoskilpailu, jossa palkitaan maailman parhaita luovia töitä. Muiden palkittujen joukossa olivat muun muassa jättiyritykset Diesel, Google ja Apple.
Sallan kampanja on kerännyt noin 7,5 miljardia näyttökertaa 63 eri maassa. Siitä on tehty yli 900 verkkojulkaisua ja pelkästään sosiaalisessa mediassa kampanja on tavoittanut yli 250 miljoonaa käyttäjää. Media-arvoltaan näkyvyyden arvioidaan olleen on yli 120 miljoonaa euroa.
Kuvaavaa on, että Salla oli kolmen viikon ajan Twitterissä eniten mainittu paikkakunta.
Kampanjan toteuttivat brasilialainen mainostoimisto Agencia Africa, House of Lapland sekä Sallan kunta.