Hyvinvointi

Kemijärveläinen kampaamoketju laajensi tuotevalikoimaansa ‒ Tuccabajan lähevesi sai alkunsa talvipimeällä

Kampaamoketju Tuccabaja lanseerasi keväällä Tokka-lähdeveden. Kemijärveläinen yrittäjä uskoo yhteistyön voimaan.

Tuccabajan hallituksen puheenjohtaja Juha Kasurinen esittelee Lähevettä Kemijärvellä. Kuva: Henrik Charpentier

Kemijärveläinen kampaamoalan yritys Tuccabaja on laajentanut tuotevalikoimaansa Tokka-lähdevedellä, joka sijoittuu pohjoissuomalaisen Tokka-designin alle.

– Lähevesi, ilman d-kirjainta, Kampaamoketju Tuccabajan hallituksen puheenjohtaja Juha Kasurinen korjaa.

Kasurinen on graafikkonsa kanssa panostanut Tokka-designin. Valikoiman tuotteissa on mielenkiintoisia yksityiskohtia. Logon poronsarvet esimerkiksi viestivät tuotteen ominaisuuksista. Kuva: Henrik Charpentier

Tokka-tuotemerkki syntyi korona-aikana

Tuccabajalla on kokemusta tuotekehittelytyöstä kampaamoalalle muiden yritysten tarpeisiin jo viidentoista vuoden ajalta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Vuonna 2020 oli pandemian takia enemmän aikaa miettiä, mitä tekisi, ja keksittiin lanseerata oma tuotemerkki: Tokka.

Ihmiset kyselivät, miksi teillä ei ole jäätelöä tai sitä sun tätä kampaamossa myytävänä?

Tokka on Tuccabajan omiin tarpeisiin suunnattu tuotevalikoima, johon kuului aluksi shampoota, hiustenhoitoaineita ja muita kampaamoalan tuotteita.

– Kesällä 2022 ihmiset kyselivät, miksi teillä ei ole jäätelöä, tai sitä sun tätä, kampaamossa myytävänä? Kasurinen kertoo.

Talvipimeällä Kasurisen pähkäillessä syntyi ajatus oman tuotemerkin virkistävästä lähdevedestä seuraavan kesän lämpimiin päiviin. Ei aikaakaan, kun Kasurinen tyylitteli graafikon kanssa tuotteen valmiiksi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Tokka-pullovedet ovat kemijärveläisen Tuccabajan uusi aluevaltaus. Kuva: Esa Keskinen

Tuccabajalla itsellään ei ole mahdollisuutta tuottaa kauppamyyntiin tarkoitettuja, suuria määriä pullotettua vettä, mutta yritys löysi kotimaisen hankkijan, joka toimittaa pienempiä eriä Virosta. Tuotteen alkuperäinen valmistaja on virolainen Saaremaa Vesi.

Vesiä on valikoimassa kuplilla ja ilman. Kuplavettä on maustamattomana ja sitruksen makuisena.

Aluksi monet ihmettelivät kampaamoyritykselle epätavallista tuotevaltausta, mutta Tokka-vesi on otettu Kasurisen mukaan hyvin vastaan.

– Yritykset ja yhdistykset ovat innostuneet ja ottaneet kokousvedeksi. Tokka-vedessä on tutunnäköistä Lappi-fiilistä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hiuksensa tiputtanut Koti-Lapin päätoimittaja huikkaa kesken puhelinhaastattelun taustalta, että kasvaako tukka takaisin päähän juomalla kampaamoyrityksen vettä?

Kasurisen mukaan tutkimuksia ei ole vielä tehty, joten veden vaikutusta hiusten kasvuun ei uskalla varmuudella sanoa.

– Mutta ehkä jos kovasti uskoo, niin kuka tietää? Kasurinen lisää.

Kasurinen esitteli Tuccabajan tulevia innovaatioita Vapaudenkadun liiketilan alakerrassa. Kuva: Henrik Charpentier

Tuotevalikoima kasvaa edelleen

Kasurinen kertoo Kemijärven Tuccabajassa, että yrityksessä työskentelee paljon eri alojen harrastajia, jolloin uusia tuoteideoita vyöryy esille.

Kampaamoyrityksen tuotevalikoiman laajentuminen ei siis jää pulloveteen.

– Hyviä ideoita tulee niin paljon, mutta kaikkia ei kerkiä toteuttamaan.

Seuraavan tuotteen testaus on Kasurisen mukaan jo käynnissä. Hän ei kuitenkaan lähde vielä paljastamaan Tuccabajan seuraavaa hittituotetta, mutta vihjaa seuraavan aluevaltauksen liittyvän ulkoiluun.

Mukava työ ja kemijärveläisten yhteistyö tärkeää

– Vapaapäivien välissä pitää olla kivaa pikku puuhastelua, ja työn pitää olla mukavaa, Kasurinen sanoo lainaten Spede Pasasen viisaita sanoja.

Paljasjalkainen kemijärveläinen uskoo, että kaupunkilaisten, yrittäjien ja yritysten yhteistyöllä Kemijärvi lähtee uuteen nousuun.

– Mikäli luonnontuotteiden tekijöillä on ajatuksia, mitä yhdessä tehdä, niin ei muuta kuin ottamaan yhteyttä, Kasurinen rohkaisee.

Tokka-vissyjä on saatavana Kemijärven kaupoissa ja ravintoloissa. Kasurisen mukaan pulloja on mennyt hyvin kaupaksi, joten vesi pysyy Tuccabajan valikoimassa tulevaisuudessakin.

TuccaBaja Company Oy

Parturi-Kampaamoketju

Seitsemän toimipistettä Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan alueella

Liikevoitto vuonna 2021: 31 600 euroa

Omavaraisuusaste 2021: 59%

Liikevoitto vuonna 2022: 37 200 euroa

Omavaraisuusaste 2022: 67%

Tase yhteensä vuonna 2022: 107 100 euroa.

Tekstiä korjattu 9.7.2023 kello 23.51: korjattu Juha Kasurisen sukunimi yhteen kuvatekstiin.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä