Paikallisuutiset

Näin tilataan matkapalvelukeskuksen matka nykyään Kemijärvellä, Pelkosenniemellä ja Savukoskella

Lapin hyvinvointialueen matkapalvelukeskuksen kautta tilattavat kuljetuspalvelut muuttuivat 10. huhtikuuta alkaen Kemijärvellä, Pelkosenniemellä ja Savukoskella.

Muutokset koskevat vammaispalvelu-, sosiaalihuolto- ja kehitysvammalain mukaisia kuljetuksia.

Matkan voi tilata puhelimitse vuorokauden ympäri tai sähköpostilla virka-aikaan. Puhelinnumero on 016 860 2060, ja siihen voi jättää myös soittopyynnön.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Sähköpostiosoite on matkapalvelukeskus.rovaniemi@lapha.fi. Sähköpostia ei lueta virka-ajan ulkopuolella.

Matka pitää tilata vähintään 1,5 tuntia ennen lähtöaikaa. Pikatilausta voi käyttää asioilta lähtiessä, eli kun lähtöosoite on muu kuin kotiosoite. Tällöin auto tulee viimeistään 30 minuutin kuluttua tilauksesta, riippuen nouto-osoitteen sijainnista.

Matkaa tilatessa tulee ilmoittaa nouto-osoite, määränpää ja kellonaika henkilömäärä sekä kuljetukseen tulevat apuvälineet ja muut tilaa vievät tavarat, kuljetukseen liittyvät erityistarpeet ja se, onko varattuna tietty aika asioinnille, esimerkiksi kampaaja tai junalle meno, tai jos matkan aikana tulee pysähdyksiä, jos mukana on vammaispalvelulain perusteella myönnetty henkilökohtainen avustaja tai jos tilaat useamman matkan samalla kertaa. Paluumatkan voi tilata yhdessä menomatkan kanssa.

Matkoja järjestetään yhdistelemällä samaan suuntaan ja aikaan matkustavia asiakkaita kimppakyyteihin. Asiakkailta ei peritä omavastuuta heidän ehdottamistaan matkojen yhdistelyistä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Asiakkalla on yhdensuuntaisen matkan aikana oikeus yhteen matkan varrella olevaan korkeintaan kymmenen minuutin maksuttomaan pysähdykseen. Pysähtyminen pidempiaikaista asiointia varten keskeyttää yhdensuuntaisen matkan ja tämän jälkeen alkaa uusi matka. Pysähdyksestä on ilmoitettava matkapalvelukeskukseen matkaa tilattaessa.

Jos asiakkaalla on oikeus saattajaan, saattaja voi matkustaa mukana ilman maksua. Mukana voi olla vain yksi saattaja.

Jos saattajan käyttöön oikeutetulla asiakkaalla ei ole sellaista käytettävissä, kuljettaja voi saattaa asiakkaan turvallisesti lähtöpaikasta, esimerkiksi kotiovelta autoon ja autosta määränpäähän.

Kuljetuspalvelukortin pitää olla mukana aina palvelua käytettäessä. Kuljettaja kuittaa matkan kortilta matkan jälkeen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Lapin hyvinvointialue perii kuljetuspalvelun omavastuuosuuden jälkikäteen siten, että se lähettää niistä laskun asiakkaan kotiin kuukausittain tai viimeistään silloin, kun omavastuuosuuksien määrä on vähintään viisi euroa kuukaudessa.

Jos kuljetuspalvelumatkasta aiheutuu lisämaksuja, asiakas maksaa ne itse. Normaaleista liikkumiseen tarkoitetuista apuvälineistä ei peritä lisämaksua.

Jokaiselle kuljetuspalveluja käyttävälle asiakkaalle on toimitettu kuljetuspalvelukortin mukana henkilökohtainen tiedote.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä