Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus: Liikenteen energiamuodot monipuolistuvat

Toyota Prius on ladattava hybridi, jossa käyttövoiman (sähkö tai bensa) voi automatisoida tai valita itse. Kuva: Esa Keskinen

Yhteiskunnat elävät energiamurroksen aikaa. Lähelle arkea se on tullut erityisesti yksityisautoilussa, jossa niin sanotut voimalinjat ovat monipuolistuneet. Pelkän bensan käryyttämisen lisäksi autot käyttävät nykyään esimerkiksi sähköä, biopolttoaineita tai vetyä. Lisää erilaisista käyttövoimista voi lukea Koti-Lapin 17.4. ilmestyneestä Liikenne-teemasta.

Autoilun sähköistyminen näkyy kaduilla erityisesti Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa. Aasiassa päästöttömille vaihtoehdoille ykkösmotivaattorina ovat suurkaupunkien saasteongelmat, meillä keskustelun keskiössä on ollut fossiilisista polttoaineista eroon pääseminen.

Paletti on muutenkin vasta muotoutumassa.

Vaikka sähköautot saavat eniten huomiota, ne eivät todennäköisesti korvaa kokonaan muita voimalinjoja. Polttomoottoriauto ei katoa, mutta sen voimanlähde saattaa vaihtua tulevaisuudessa öljyjalosteesta johonkin toiseen. Hybridit ovat niin ikään vakiinnuttaneet asemansa. Sähkö on matkassa jollain tavalla liikenteessä, ja vedystä spekuloidaan raskaan liikenteen polttoainetta. Euroopassa on jo vetypisteitä tarjolla, mutta Suomessa vasta kehitteillä. Paletti on muutenkin vasta muotoutumassa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Yhteiskunnan jatkuva sähköistyminen on valtava ilmiö, jonka osia ovat esimerkiksi pumppuvoimalasuunnitelmat, vetylaitokset ja tuulivoimala-alueet.

Liikenne nojaa yhä vahvasti fossiilisiin polttoaineisiin ja sen osuus Suomen kasvihuonekaasupäästöistä on noin viidennes. Sähkö katkaisee suorat pakoputkesta tulevat päästöt, mutta akkujen valmistaminen aiheuttaa päästöjä ja lisää kaivannaisten tarvetta. Oleellista jalanjäljelle on toki myös lataamiseen käytettävän sähkön alkuperä.

Vaihtoehtoiset käyttövoimat, autoilun vähentäminen ja yksityisautoilun karsiminen ovat kuitenkin selkeimmät keinot liikenteen päästöjen vähentämiselle. Viimeksi mainittu tosin ei ole aina helppoa Lapissa, jossa julkinen liikenne on vähäistä, yhdyskuntarakenne hajanaista ja etäisyydet pitkiä.

Lisää aiheesta

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä