Paikallisuutiset
Sallassa helmikuun loppuun asti pelattavassa pakohuonepelissä päästään Kuolemattomien Eräkämpälle
Kuolemattomien Eräkämppä kiertää Lapin kirjastoissa.
Sallan kirjaston mediatilassa pääsee pelaamaan helmikuun loppuun asti pakohuonepeliä. Peli on Lapin kirjastojen yhteinen, ja keväällä se jatkaa matkaansa maakunnan muihin kirjastoihin.
Viime vuosina suosituiksi nousseiden pakohuonepelien idea on se, että ryhmä ihmisiä ratkoo suljetussa huoneessa johonkin tarinakehykseen liittyviä tehtäviä. Tavoitteena on ratkaista tehtävät tietyssä ajassa ja löytää loppuratkaisu tarinalle ja päästä näin ulos huoneesta.
Kirjaston pakopeli on nimeltään Kuolemattomien Eräkämppä, ja se on tarkoitettu lähinnä yläkoululaisille. Se sopii vanhemman seurassa myös alle 13-vuotiaille.
Pelin tarinat ja tehtävät liittyvät tunnettuihin lappilaisiin henkilöihin. Mukana ovat muun muassa Mosku eli Aleksi Hihnavaara Savukoskelta sekä kirjailija Annikki Kariniemi ja Kalkkimaan pappi eli Pietari Abram Herajärvi .
Pelinohjaaja eli joku kirjaston työntekijöistä seuraa peliä ja auttaa tarvittaessa vinkeillä ryhmää eteenpäin.
Pakohuonepeliä voi pelata Sallan kirjastossa arkisin maanantaisin kello 11, 13, 15 ja 17. Peliin tulee varata aina aika etukäteen kirjaston numerosta 040 831 8006. Osallistuminen on maksutonta.
Oallistujia voi olla kerrallaan enintään kuusi.
Suunnittelijoita kirjastoista ympäri Lappia
Kirjastovirkailija Suvi Seppälä kertoo, että Lapin kirjastoväki halusi suunnitella pakohuonepelin, jota pystyy kierrättämään kaikissa kirjastoissa.
Kemin kirjastossa aloitettiin vuonna 2020 hanke nimeltään Exit Library – pakohuonekonsepti Lapin kirjastoille. Suunnittelemassa oli työntekijöitä kirjastoista ympäri maakuntaa. Myös Seppälä oli mukana.
– Tavoitteena oli luoda ilmainen pedagoginen pakohuone Lapin kirjastojen käyttöön ja kouluttaa henkilökunta sen järjestämiseen ja ylläpitämiseen. Samalla tuodaan uudenlainen oppimisympäristö monilukutaidon opettamiseen.
Seppälä kertoo, että useilla ryhmillä ratkaisu on mennyt viime minuuteille, ja joku on selvittänyt tehtävät reilusti ennen määräaikaa. Joillakin ryhmillä aika on loppunut kesken.
Oppilasryhmät ovat käyneet pelaamassa luvan kanssa koulupäivän aikana.
– Tämä käy hyvin ainakin äidinkielen ja historian tunneille, Seppälä kertoo.
Moniin pakohuonepeleihin liittyy pelottavia elementtejä, mutta Lapin kirjastojen pelissä sellaisia ei ole.
Pakohuonepeli mahtuu matkalaukkuun, joka sisältää pulmat, lavasteet ja ohjeet.
Jokainen kirjasto lavastaa tilansa omanlaisesti. Pakopelin voi muokata tulevaan käyttöön myös toisenlaiseksi.
– Tässä on hyvä pohja lähteä etsimään vaikka uusia legendoja esiteltäväksi, ja aina voi kytkeä kirjallisuutta ja elokuvaa mukaan, Seppälä sanoo.