Paikallisuutiset

Savukosken abit kävivät opintomatkalla: Kaukainen, ihmeellinen Islanti

Opiskelijat tutustuivat pohjoisen maan ilmastoon, luontoon ja paikallisiin lukiolaisiin. Daria Burygina kirjoitti matkasta Koti-Lappiin.

Savukosken ja Húsavíkin lukioiden opiskelijoita ja henkilökuntaa. Kuva: Savukosken lukio

Meillä, Savukosken lukion kolmannen vuoden opiskelijoilla, oli mahtava mahdollisuus matkustaa Islantiin ylioppilaskirjoitusten jälkeen huhtikuun puolivälissä. Matka oli järjestetty Erasmus+-ohjelman kautta yhteistyössä Húsavíkin lukion kanssa. Pääaiheena oli tutkimus ilmastonmuutoksesta, mutta reissuun sisältyi muutakin tekemistä. Lyhyt, mutta ikimuistoinen matka oli hieno kokemus kaikille.

Vietimme kolme päivää Húsavíkissa, joka on pieni kaupunki Pohjois-Islannissa. Matka sinne kesti yli vuorokauden, mutta se oli uuden kokemuksen arvoinen. Islantilaiset olivat hyvin ystävällisiä ja odottivat innolla saapumistamme. Saavuimme kaupunkiin maanantai-iltana, ja tiistaina olimme jo paikallisella koululla. Lyhyt koulun esittelykierros, paikallisten leivonnaisten maistelu, oppitunnit ja esitykset maistamme tekivät päivästä mielenkiintoisen. Illalla kävelimme merenrantaa pitkin ja söimme illallista pienessä ravintolassa, joka sijaitsi vanhassa talossa.

Vietimme keskiviikon ja torstain ulkona. Näimme monia kuumia lähteitä, paikan, jossa kaksi litosfäärilaattaa kohtaavat, ja vierailimme luolassa, jossa satujen mukaan asuu paikallinen Joulupukki. Islannin luonto on uskomaton: paljon vuoria ja loputon luminen tasanko. Samana päivänä onnistuimme myös vierailemaan kuuluisassa Mývatnin kylpylässä ja lintumuseossa. Seuraavana aamuna tehtiin laivaretki merelle, jossa saattoi nähdä valaita. Húsavík on Islannin valasturismin keskus. Valitettavasti sää oli huono ja kaikki ei mennyt suunnitellusti. Valaita emme nähneet, mutta kylläkin paljon lunneja. Satamassa näimme ennen retkelle lähtöä hylkeen, joka hymyili ja vilkutti meille! Illalla aloitimme matkamme takaisin Suomeen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Vaikka matka Islantiin ei ollut pitkä, olemme kaikki kiitollisia upeasta mahdollisuudesta nähdä ja tutustua uuteen maahan. Emme onnistuneet oppimaan vain Islannin ilmastosta vaan myös sen luonnosta ja paikallisista asukkaista. Toivon, että kahden koulun välinen yhteistyö jatkuu myös tulevaisuudessa ja uudet oppilaat saavat mahdollisuuden tehdä yhteistyötä.

Daria Burygina

Húsavík on pieni 2500 asukkaan kaupunki napapiirin tuntumassa Pohjois-Islannissa. Kuva: Savukosken lukio