Kuinka Black Friday -kampanjat sopivat paikallisille yrityksille

Marraskuulle osuva Black Friday on vakiinnuttanut asemansa merkittävänä kaupan kampanjapäivänä kautta maailman. Viime vuosina sen suosio on kasvanut myös Suomessa. Lapin alueella Black Friday -kampanjat ovat sekä haaste että mahdollisuus. Monilla Lapin alueen pienemmillä paikkakunnilla Black Friday -kampanjat vaativat räätälöintiä ja huomiota paikallisuuteen, asiakkaiden odotuksiin ja tietysti myös matkailuun.

Verkkokaupat vs. kivijalkaliikkeet

Black Friday -kampanjoihin on totuttu Suomessa ehkä enemmän verkkokaupoissa, vaikka alennuksia annetaan koko ajan enemmän kyseisenä mustana perjantaina entistä enemmän. Monet verkkokaupat myös myyvät alennuksella tuotteita hyvissä ajoin etukäteen, kuten esimerkiksi Notino, jonka tuotevalikoimassa on ennen kaikkea kosmetiikkaa ja tuoksuja.

Lapissa kivijalkakaupoissa haastavuutta tuottaa taas sen harva asutus ja pitkät etäisyydet. Monilla pohjoisen paikkakunnilla asiakkaiden ostokäyttäytyminen eroaa monin tavoin esimerkiksi Uudenmaan urbaanista kaupankäynnistä. Monet paikallisista kaupoista ovat pieniä kivijalkaliikkeitä, joilla on tiivis asiakaskunta. Mahdollisuuksia taas tuovat matkailijat.

Erityisesti talvikaudella (eli juurikin Black Fridayn aikaan) matkailijat ja turistit etsivät ainutlaatuisia paikallisia tuotteita, kuten poronlihaa, Lapin käsitöitä, villavaatteita tai muita Lapin erikoistuotteita. Tämän vuoksi kauppojen on tärkeää huomioida, että Black Friday -tarjoukset ovat sellaisia, jotka huomioivat sekä paikalliset ostajat että muualta tulevat. Kampanjaan valitut tuotteet pitää miettiä asiakkaan tarpeiden perusteella.

Paikalliset erikoistuotteet voivat olla Black Friday -valttikortteja

Lapin alueen kaupat tarjoavat usein maailmanlaajuisestikin ajateltuna ainutlaatuisia tuotteita, joita kannattaa nostaa esille Black Friday -kampanjoissa. Paikalliset käsityöt, poro- ja kalatuotteet, villavaatteet sekä muut alueen luonnontuotteista valmistetut tuotteet muodostavat oivalliset lähtökohdat tarjouksille ja kampanjoille.

Tarjouksessa tulee huomioida, mikä tuote on suosittu ja kiinnostava vaikkapa matkailijoiden joukossa. Esimerkiksi paikalliset villasukat tai poronlihasta valmistetut erikoistuotteet ovat peruskauraa Lapissa tai muualla Suomessa asuvalle, mutta ne ovat erikoisuuksia esimerkiksi Euroopan ulkopuolelta saapuville, mutta myös Etelä-Eurooppalaisille.

Lisäksi useammat Lapin liikkeet myyvät talviretkeilyyn ja ulkoiluun liittyvää varustetta: lämpimiä vaatteita, ulkoiluvarusteita ja tarvikkeita, jotka ovat käytössä läpi talvikauden. Black Friday on usein se päivä, jolloin asiakas on valmis panostamaan laatuun, sillä laatua on saatavilla normaalia halvemmalla hinnalla.

Markkinointi monikanavaiseksi - pelkkä juliste kaupan ikkunassa ei auta

Monikanavainen markkinointi on sekä Black Fridayta ennen, mutta jo muutenkin kaiken a ja o, ellei sitten olla myymässä tuotteita vain vakiintuneelle paikalliselle ostajakunnalle. Monikanavaisuus tarkoittaa esimerkiksi perinteistä kivijalkamainontaa, verkkokauppaa että digitaalisia kanavia. Jos verkkokauppaa ei ole mahdollista tai järkevää perustaa, tulee mainonnan näkyä muuten verkossa ja somessa aktiivisesti. Yllättävän moni etsii tietoa Instagramista, jolloin tuotteiden kuvat ja videot nousevat arvoon arvaamattomaan.

Ylen artikkelissa “Tourism in the Instagram era: How Finland is harnessing aurora power” kerrotaan, että Instagram on syy siihen, miksi Suomen Lappi on niin suosittu juuri nyt. Tämä johtuu ilman muuta huikaisevista maisemista, revontulista ja Joulupukista. Ei kuitenkaan kannata unohtaa Facebook-ryhmiä ja YouTuben mahdollisuuksia. Näissä kaikissa korostuu kuitenkin se, että kuvien ja videoiden tulee olla kiinnostavia ja selkeitä.

Onko elämää mustan perjantain jälkeen?

Kauppojen tulee totta kai miettiä elämää ja jatkumoa Black Fridayn jälkeen. Siitä kun ei ole enää pitkä matka lähestyvään jouluun, joka on Lapin alueella usein sesonkiaika. Black Fridayta kannattaakin ajatella lähtölaukauksena joulumyyntiin. Paikalliset liikkeet voivat samalla vaikkapa järjestää pukinkonttiin sopivia teemakampanjoita. Joulun läheisyys ja Lapin talven tunnelma on yhdistelmä, jota ei kannata missata.

Tarjoamalla kiinnostavia, paikallisia ja laadukkaita tuotteita houkuttelevilla tarjouksilla, panostamalla luovaan markkinointiin sekä huolehtimalla ystävällisestä ja nopeasta asiakaspalvelusta, Lapin alueen yritykset voivat saavuttaa hyvinkin menestystä tämän “muualta tuodun” kampanjapäivän aikana.