Osuuskunta Lapin Wekko luottaa paikalliseen mediaan – mainonta puree edelleen, vaikka paikallislehti Koti-Lappi muuttui tilattavaksi
Osuuskunta Lapin Wekko on tehnyt pitkäjänteistä ja suunnitelmallista markkinointia Koti-Lapin kautta jo vuosikymmeniä. Vaikka lehti siirtyi tilausmalliin, mainonnan teho ei ole kärsinyt – päinvastoin, tulokset ovat olleet rohkaisevia.”Meille paikallislehti on aina ollut se tärkein markkinointikanava”, sanoo yrittäjä Mikko Pohjoismäki.
Kun paikallinen pienrautakauppa sulki ovensa Kemijärvellä keväällä 2025, Osuuskunta Lapin Wekko päätti laajentaa palveluitaan. Uusi pienrautaosasto syntyi nopeasti ja sen lanseerauksessa hyödynnettiin tuttua ja tehokasta kanavaa: Hilla Groupin paikallislehteä Koti-Lappia.
– Meille paikallislehti on ollut aina se tärkein markkinointikanava. Pitkä kokemus on osoittanut, että paikallinen printti- ja digimainonta tavoittavat meidän asiakkaat parhaiten, yrittäjä Mikko Pohjoismäki sanoo.
Osuuskunta Lapin Wekko on toiminut Kemijärvellä jo lähes 30 vuotta. Osuuskunta perustettiin vuonna 1995, ja liiketoiminta käynnistyi vuotta myöhemmin, kun kaupungin keskustasta hankitut liiketilat otettiin omaan käyttöön.
Tänään Wekon valikoimista löytyy tuotteita ja palveluja laidasta laitaan: remontoinnin pintamateriaaleja, sisustustekstiilejä ja käsityötarvikkeita, verhoomo ja ompelupalvelu, tilitoimisto sekä rakennus- ja sähköpalvelu.
Yksi asia on pysynyt Pohjoismäen mukaan samana alusta asti: säännöllinen mainonta Koti-Lapissa.
Koti-Lappi tilattavaksi – entä mainonnan teho?
Vuoden 2025 alussa Koti-Lappi muuttui tilattavaksi lehdeksi, ja se herätti kysymyksiä myös mainostajien keskuudessa: tavoittavatko lehtimainokset asiakkaita enää samalla tavalla?
Pohjoismäki ei ole havainnut muutoksella olleen vaikutusta.
– Ainakaan mainonnan teho ei ole hiipunut. Olemme laittaneet täkyjä mainoksiin ja katsoneet, miten asiakkaat reagoivat. Esimerkiksi pienrautaosaston lanseerauksessa järjestettiin nimikilpailu, jossa lipuke piti tuoda liikkeeseen, ja osallistumisia tuli valtavasti. Koti-Lappi tavoittaa asiakkaat siis edelleen, hän kertoo.
Myös Hillan mediamyyjä Sari Kananen on seurannut muutosta tarkasti.
– Koti-Lappi on nyt Hillan suurin tilattava paikallislehti. Verkkosivujen kävijämäärä on kasvanut tasaisesti, uutisvirtaa seurataan ja näköislehteä käydään lukemassa yhä enemmän. Lisäksi mainokset näkyvät verkossa kaikille, myös niille, jotka eivät ole lehden tilaajia, Kananen sanoo.
”Ei tarvitse vääntää rautalangasta”
Wekolla mainontaa suunnitellaan oman tiimin voimin, mutta tiivis yhteistyö mediamyyjän kanssa on iso apu.
– Sarin kanssa yhteistyö on aina ollut mutkatonta. Ei tarvitse vääntää rautalangasta, hän kyllä ymmärtää heti, mitä haetaan, Pohjoismäki kiittelee.
Säännöllisen printti- ja digimainonnan lisäksi Wekko on tehnyt muun muassa ulkotaulumainontaa. Tulevan 30-vuotisjuhlavuoden myötä harkinnassa on kokeilla sisältömarkkinointia, ja myös sisätilanäyttömainontaa rovaniemeläisessä ostoskeskuksessa on pohdittu.
– Wekon tiimissä ollaan todella avoimia uusille ideoille ja lähdetään herkästi kokeilemaan uutta. Yhteistyö heidän kanssaan on toiminut aina hyvin, Kananen sanoo.
Silti tietyissä asioissa luotetaan vanhaan ja toimivaan, ja yksi Wekon valttikorteista on vakiomainospaikka Koti-Lapin printtilehden etusivulla.
– Kun mainos pysyy samassa paikassa, se jää paremmin mieleen. Lisäksi etusivulta se näkyy myös silloin, kun lehti on vielä telineessä, Pohjoismäki toteaa.
Tulokset puhuvat puolestaan
Wekossa on huomattu myös se, että mainoksen tyyli vaikuttaa huomioarvoon. Nykyään panostetaan visuaalisuuteen: enemmän kuvia, vähemmän tekstiä.
– Ihmiset eivät jaksa lukea pitkiä mainostekstejä. Kuvilla ja selkeällä ilmeellä saadaan parempi huomio, Pohjoismäki sanoo.
Myös mainonnan rytmitys on mietitty tarkkaan. Printti- ja digimainontaa tehdään pääsääntöisesti kerran kuussa, mutta lanseerauksissa tai sesonkien edellä panostetaan isommin.
– Silloin tehdään kokosivun mainontaa ja hyödynnetään myös kaikki meille sopivat teemalehdet ja -liitteet.
Ja tulokset puhuvat puolestaan: uudet tuotteet ja palvelut on saatu hienosti asiakkaiden tietoisuuteen, ja kivijalkaliikkeessä eletään vahvaa vaihetta.
– Vaikka Kemijärven väkiluku on laskenut, meillä asiakasvirta on sen sijaan kasvanut, ja uusia asiakkaitakin on tullut, Pohjoismäki kiteyttää.