Paikallisuutiset
Varrio-Patokankaan tielinjaus valittu, kaksi siltapaikkaa vielä tutkinnassa
Kemijärvellä Varrio-Patokangas uuden tieyhteyden yleissuunnitelman laatiminen on edennyt vaiheeseen, jossa on valittu tielinjaus, mutta Kemijoen ylittävän sillan paikasta on vielä tutkittavana kaksi vaihtoehtoa. Erikoiskuljetuksille viitostieltä Pahkakummuntielle on linjausvaihtoehto jo valittu.
Varriosta Patokankaalle johtavan tieyhteyden yleissuunnitelmaa tekee Sitowise Oy. Projektipäällikkö Pirkka Hartikaisen
– Lisäksi linjauksella on kierretty Kostamonpalon pohjavesialue, Hartikainen sanoo. Kostamonpalossa on pohjavesialuetta ja siellä on Kemijärven kaupungin vedenottamo.
Paikallisen väen mielipiteet vaikuttivat myös tielinjauksen valintaan.
– Varrion kylältä tuli runsaasti palautetta, että yhtään linjausta ei sitä kautta voisi viedä, koska aiheuttaisi haittaa asutukselle, Hartikainen sanoi.
Suunnitellun tieyhteyden linjaus lähtee viitostieltä Levärannan kylän pohjoispuolelta Helistenaavan ja Siikaniemen välistä kohti Kemijokea. Siellä tutkinnassa on kaksi siltavaihtoehtoa: Vaarainniemen silta, jonka pituus on noin 450 metriä ja Siikaniemen silta, joka on pituudeltaan noin 540 metriä. Kummankin sillan leveys on 10 metriä.
– Lasketaan, että kumpi vaihtoehdoista tulee kokonaistaloudellisesti edullisimmaksi. Päätös kumpi valitaan, on tarkoitus tehdä maaliskuussa, Hartikainen selvittää siltavaihtoehdon tämänhetkistä tilannetta.
Sillalta tie etenee Varrion kylää kohti sen kuitenkin ohittaen. Kostamon kylän kohdalla uusi tielinja liitetään nykyiseen tiehen ja tämä linjaus säilyy maantienä Kostamon paikallistien liittymään saakka.
– Sieltä tie linjautuu suorana Kostamonpaloon mennen Mustalammen ja Musta-aavan vieritse Patovaaran pohjois- ja itäpuolta ja liittyen nykyiseen maantiehen Patokankaan teollisuusalueen läheisyydessä, Hartikainen kertoo.
Hartikaisen mukaan valitun tielinjauksen suunnittelussa ei esitetä Kostamon, Kummunkylän ja Varrion tietä yksityisteiksi, vaan ne jäävät maanteiksi niin kuin ne tälläkin hetkellä ovat.
– Mutta syrjään jäävää osuutta Pahkakummuntiestä esitetään yksityistieksi, koska tämä uusi tieyhteys korvaa tämän tieyhteyden. Varriosta pohjoiseen Pahkakummuntie säilyy maantienä kuten tälläkin hetkellä on, Hartikainen täsmentää.
Varrion tieyhteyden suunnittelussa on tavoitteena muodostaa tie, jonka kautta valtatien 5:n raskas ajoneuvoliikenne saadaan pois kaupungin keskustasta.
Uusi tie parantaisi liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta sekä rauhoitetaan kaupungin keskustaa uuden biojalostamon rakentamisen myötä lisääntyvästä raskaasta liikenteestä huolimatta.
Yleissuunnitelma on tarkoitus saada valmiiksi toukokuussa, ja yleissuunnitelma pannaan nähtäville ja siitä pyydetään lausunnot usealta eri taholta. Suunnitelmasta saavat myös yksityishenkilöt jättää muistutuksia.
Lapin ely-keskus laatii vastaukset lausuntoihin ja muistutuksiin. Sen jälkeen ely-keskus lähettää tiesuunnitelman hyväksyttäväksi Traficomiin.