Paikallisuutiset

Pääkirjoitus: VR:n ilmoitus uusista junavuoroista Lapissa ei toteutunut

Kemijärvelle pääsee yöjunalla Helsingistä päivittäin. VR:n mukaan radan pääteasema on erittäin suosittu kohde esimerkiksi talvilomalla. Suunnitelmissa oli avata uusi päivävuoro, joka hyödyttäisi matkailijoiden lisäksi paikallista työ- ja asiointiliikennettä. Kuva: Esa Keskinen / Koti-Lappi

Koti-Lappi uutisoi uudesta päiväjunavuorosta Kemijärven ja Rovaniemen välille syksyllä. Tieto oli peräisin Väyläviraston jakopäätöksestä, jossa oli varattuna uusi vuoro aikataulukaudelle 2024. VR:ltä kerrottiin Koti-Lapille kaiken olevan kalustoa ja henkilöstöä myöten teoriassa valmiina liikennöinnille, mutta linja vaatisi vielä rahoituksen.

Rahoitusta ei tullut. Julkaistu aikataulu ei sisältänyt mitään uutta vuoroa Kemijärvelle. VR ei lähde avaamaan varattua vuoroyhteyttä omalla kustannuksella, sillä se ei näe asiakaskunnan riittävän Kemijärven ja Rovaniemen välillä liikennöinnin kannattavuuteen.

Tällä hetkellä Kemijärvelle liikennöi yöjunavuoro päivittäin. Yöjunaliikenne on valtion tukemaa. VR tuskin liikennöisi sitäkään linjaa ilman valtion ostoliikennettä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Liikenne on tulostavoitteisiin sidotulle VR:lle bisnestä. Sen on järkevää hakea uusia avauksia ja varata linjoja siinä toivossa, että maksaja, eli Liikenne- ja viestintäministeriö kustantaisi liikenteen. VR ei liikennöi omalla riskillään tai hyvää hyvyyttään.

Tavalliselle junamatkustajalle uuden vuoroparin varaaminen näyttäytyykin teatterina, jossa LVM:n suuntaan näytetään, että haluja on. Jos LVM ostaa liikennettä, VR:n kannattavuus paranee ja se voi tulouttaa valtiolle. LVM:llä ja VR:llä on ostoliikennesopimus vuoteen 2030 asti. Sen jälkeen ostoliikennesopimuksen sisältö aukeaa kilpailutukselle.

Nykyisen liikenne- ja viestintäministerin Lulu Ranteen (ps.) linja on ainakin aluksi ollut tiukka säästäminen hallinnonalalta, joten lisäraha ei näytä todennäköiseltä.

Harmi, sillä uusi päivävuoro palvelisi paikallisia työssäkävijöitä, asiointiliikennettä Rovaniemelle sekä Itä-Lapin ja Kuusamon alueelle suuntaavia matkaajia.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Esimerkiksi Pyhä-Luoston kansallispuiston tuore kävijätutkimus osoitti, että puistoon saavutaan yhä useammin julkisilla liikennevälineillä. Äkkiseltään voisi päätellä saman ilmiön hyödyttävän myös muita alueen tunturikeskuksia. Kemijärven rautatieasemalta lähtee päivittäin jatkoyhteyksiä Pyhätunturiin, Sallatunturiin, Suomutunturiin ja Rukatunturiin.

Niin kauan Kemijärvi ja sen rautatieaseman ympärillä olevat kohteet ovat kuitenkin yöjunan varassa, kunnes uusille yhteyksille löytyy muitakin maksajia kuin matkustajat. VR:n tapauksessa tukea pitäisi saada joko valtiolta tai kuntien yhteenliittymältä.

Lisää aiheesta

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä