Paikallisuutiset

Posti suunnittelee lopettavansa Koti-Lapin jakelun

Posti aikoo taas myllätä palveluitaan. Kuvituskuva. Kuva: Posti / Duotone Oy

Koti-Lappi ostaa jakelun Postilta, mutta Posti aikoo luopua palvelusta.

Posti ilmoitti yllättäen suunnittelevansa osoitteettomien mainosjakeluiden ja ilmaislehtien jakelun lopettamista ensi vuoden alussa.

Tarkalleen Posti aikoo lopettaa Kotisuora Premium -tuotteensa, jonka kautta Koti-Lappi jaetaan Kemijärvellä, Pelkosenniemellä, Sallassa ja Savukoskella.

Posti on ainoa, joka myy näin kattavaa jakelua jokaiseen osoitteeseen Koti-Lapin ilmestymisalueella.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Koti-Lappi aikoo kuitenkin etsiä julkaisijansa kanssa jonkin ratkaisun tilanteeseen. Kaikki yhteistyöehdotukset otetaan vastaan, Koti-Lapin päätoimittaja Esa Keskinen kertoo.

Keskinen kuvailee, että painettu lehti on paitsi Koti-Lapin liiketoiminnan ydin myös tärkeä lukijoille, siinä mainostaville yrityksille ja itäisen Lapin yhteisöille.

– Painetun lehden tavoittavuus on poikkeuksellisen vahva, vaikka verkkosivuston kävijämäärät näyttävät, että digiloikkaakin on otettu.

Ilmaislehtien jakelun lopettaminen voi tarkoittaa Keskisen mukaan pahimmillaan lehtikuolemia alueilla, joille ei ole saatavilla muuta jakelijaa. Keskinen kommentoi asiaa jo Suomen Lehdistölle.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Jos ilmaislehtien jakelu ja osoitteettomat jakelut loppuvat, Posti voi kuitenkin tarjota lehdille siirtymistä osoitteelliseen sanomalehden päiväjakeluun tai varhaisjakeluun, mutta vain jos lehti muuttuu tilattavaksi.

Keskinen arveleekin teoriassa vaihtoehdoiksi oman telinejakelun järjestämistä tai tilattavaksi siirtymistä.

Kaikki muutkin vaihtoehdot lehden lopettamista lukuun ottamatta ovat Hilla Groupin liiketoimintajohtaja Mikko Kallion mukaan pöydällä. Jakelun lopettaminen on osa Postin muutosneuvotteluita, joiden aikataulusta ei ole vielä tarkkaa tietoa.

– Neuvottelut on ensin tietysti seurattava loppuun. Tahtotila on se, että media jatkaa ilmestymistään alueella, Kallio sanoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Posti perustelee ratkaisuaan sillä, että kotitalouksiin jaettavien mainosten ja ilmaislehtien määrät ovat pienentyneet ja mainonta siirtynyt kiihtyvällä tahdilla digitaalisiin kanaviin.

Lisäksi Posti väittää, että mainoskiellot erityisesti kaupunkialueilla ovat yleistyneet. Posti ei esimerkiksi jakele Koti-Lappia mainoskieltotalouksiin, vaikka se on journalistin ohjeisiin sitoutunut paikallinen media.

– Postin tyly linjaus on se, että Koti-Lappia kohdellaan mainoksena. Tilattavat lehdet saavat paremmat jättöaikataulut ja niille tarjotaan päivä- ja varhaisjakelua.

Posti ilmoitti, että se aikoo samalla lopettaa myös mainostuote Postisen. Keskinen pitää päätöstä ainoana oikeana ratkaisuna.

– Valtionyhtiön oma tuote Postinen on jatkuvasti kilpaillut samalla markkinalla mainostuloista kaupunkilehtien kanssa. Olisi melko häikäilemätöntä jatkaa sen jakelua, mutta heittää sanomalehdet kartanolle.

Posti on nostanut Koti-Lapin jakeluhintaa menneen parin vuoden aikana kymmenillä prosenteilla. Edellinen korotus oli noin 15 prosenttia vuoden vaihteessa. Vaikka lukija saa lehden maksutta, jakelu pitää silti kustantaa liiketoiminnan tuotoista, kuten mainosmyynnistä.

– Postille jakelusta maksettava kulu on vuositasolla meille suurimpia yksittäisiä menoeriä, joten soisi palvelun toimivan.

Koti-Lapilla on tuhatkunta printtilehden tilaajaa muualla kuin perusjakelualueellaan, ja lehden verkkosisällöt sekä näköislehti ovat maksullisia. Ilmaislehtien jakelun lopettaminen ei vaikuta tilattavien printtilehtien jakeluun.

Lisää aiheesta

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä